تحریم نفتی ایران

دیدگاه های مختلف پیرامون تحریم نفتی ایران

تحریم نفتی ایران

دیدگاه های مختلف پیرامون تحریم نفتی ایران

وابستگی 5هزار پمپ‌بنزین اروپا به ایران

 علیرضا زاکانی-نماینده مجلس


منبع : فارس


در حقیقت با توجه به اینکه پالایشگاه‌هایی که در اروپا هستند به شکلی طراحی شده‌اند که تنها با تصفیه نفت سنگین ایران بازدهی قابل قبولی دارند، اگر بخواهند در فاصله کمی واردات نفت از ایران را متوقف کنند طبق برآورد صورت گرفته هر پالایشگاه 450 میلیون یورو باید برای تغییرات فنی مورد نیاز برای تطبیق با نفت خام‌های جدید هزینه کند و در عین حال به ۹ ماه زمان برای این تغییر نیاز دارد.

در عین حال اگر اروپایی‌ها بخواهند پالایشگاه جدیدی احداث کنند برای احداث هر پالایشگاه 150 هزار بشکه‌ای باید 2.5 میلیارد یورو هزینه کنند که چنین کاری به هیچ وجه با وضعیت اقتصادی امروز اروپا سازکار نیست.

زاکانی تصریح کرد: با توجه به اینکه در فصل سرما به سر می‌بریم و روزانه به طور میانگین 93 میلیون بشکه نفت در جهان مصرف می‌شود اعلام ۶ ماه فرصت تا آغاز تحریم برای آن است که از یک سو زمان به دست آورند تا بتوانند زمینه را برای استفاده از نفت دیگر کشورها در اروپا فراهم کنند و هم فصل سرما را پشت سر بگذارند تا در ماه‌های آوریل و می که مصرف نفت روزانه ۱۰ میلیون بشکه کاهش می‌یابد بتوانند دسترسی به اهداف شوم خود را تسهیل کنند.

*پیش‌دستی در تحریم صادرات نفت به اروپا با توجه به بند "عمل حکومتی" در قراردادهای نفتی

وی اضافه کرد: از این جهت بهترین فرصت برای ما آن است که پیش‌دستی کنیم و با توجه به چهارچوب حقوقی که در قراردادهای نفتی حاکم است و تحت عنوان یک عمل حکومتی یا Act of government از آن یاد می‌شود و شرایط اختصاصی که دولت‌ها براساس آن می‌توانند قرارداد خود را لغو کنند و عمدتاً در قراردادهایی که ایران با آنها بسته نیز چنین ‌بندی وجود دارد بدون داشتن تبعات حقوقی برای کشور نسبت به تحریم زودرس کشورهای اروپایی اقدام‌ کنیم.

عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه کشورهای اروپایی نیز در تحریم ایران از همین بند قراردادها بهره می‌برند، گفت: طبعا با وجود چنین تحریمی با توجه به اینکه همواره تقاضای نفت بیش از عرضه آن بوده است هم خریدار برای 18 درصد نفت صادراتی ما به اروپا وجود خواهد داشت و هم با افزایش قیمت‌ها که نتیجه قهری تحریم‌ها است امکان و شرایط بهتری درباره منابع حاصل از صادرات نفت خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: در نهایت امر اروپایی‌ها که اینگونه بی‌مهابا به میدان آمده‌اند نتیجه عمل نابخردانه خود را خواهند دید و ما از همه ابزارهای خودمان برای توانمند کردن نظام اسلامی در عرصه‌های جهانی بهره خواهیم برد.

*استفاده ۵ هزار پمپ بنزین در ۴ کشور اروپایی از فرآورده‌های تولید شده از نفت ایران

زاکانی در ادامه توضیح داد: قراردادهایی که ما براساس آن نفت را صادر می‌کنیم با شرکت‌های خصوصی اروپایی بسته شده است و تعدادی از آن به صورت بای‌بک است و در قبال سرمایه‌گذاری قبلی این شرکت‌ها در حوزه نفت ایران به آنها نفت صادر می‌شود.

 رئیس ستاد انتخاباتی جبهه متحد اصولگرایان اظهار داشت: با توجه به اینکه در ۴ کشور اروپایی بیش از ۵ هزار پمپ‌بنزین از محصولات تولید شده اختصاصاً از نفت ایران به مردم این کشورها عرضه می‌کنند، این تحریم یک اثر جدی در عرصه زندگی عمومی در اروپا خواهد داشت و اعتراض عمومی را نسبت به تصمیمات عجولانه و سلطه‌طلبانه کشورهای اروپایی را برخواهد انگیخت

وی افزود: در عین حال شرکت‌های خصوصی را که دچار خسارت در سرمایه‌گذاری‌های خود می‌شود را نسبت به دولت‌ها متعرض خواهد کرد.

*تحریم‌ نفتی به پاشنه آشیل غربی تبدیل می‌شود/ تاریخ مصرف تحریم‌ها تا انتخابات است

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اضافه کرد: علی‌رغم اینکه ما اطلاع داریم در همین شرایط بعضی شرکت‌ها ادعای مشارکت در تحریم را مطرح می‌کنند و در عمل آن را نقض می‌کنند چنانکه حتی در عمل کشورهایی مانند انگلیس دیگران را برای مشارکت در تحریم تحریک می‌کنند اما در عمل به دنبال استفاده از منفعت اقتصادی موجود در خلیج‌فارس و ایران هستند.

وی تصریح کرد: به همین دلیل آنچه که محصول این تحریم‌ها است حکایت از آن دارد که اگر متقابلاً تدبیر درستی در این مورد به کار ببریم این تحریم‌ها به پاشنه آشیل کشورهای سلطه‌گر غربی تبدیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه به اعتقاد من به نوعی این تحریم‌ها تاریخ مصرف دارند و تاریخ مصرف آنها تا انتخابات است، افزود:  غربی ها قصد دارند به این وسیله فضای کاذبی را در کشور ایجاد کنند که محصول این فضای کاذب ایجاد دلهره‌، نگرانی، ترس و ناامیدی نسبت به وضعیت کشور باشد تا به زعم آنها حضور چشمگیر مردم در انتخابات کاهش بیابد.

زاکانی تاکید کرد: تجربه گذشته انقلاب اسلامی نشان داده است که هر زمان آنها از چنین موضعی با مردم و انقلاب اسلامی مواجه شده‌اند سیلی محکمی خورده‌اند که امیدواریم در این حوزه نیز که مزیت‌های بسیار جدی از نظر زمانی داریم بتوانیم یک مواجهه اساسی با زیاده‌خواهی‌های غرب داشته باشیم.

*شرکت‌هایی که در تحریم مشارکت نکنند مورد مواجهه ایران قرار نمی‌گیرند

وی در پاسخ به پرسشی درباره موضع ایران درباره استثنا شدن بعضی شرکت‌های اروپایی از تحریم‌ها گفت: هر بخشی از مجموعه‌های مرتبط با اروپا که ملزم هستند تحریم اعلامی اروپا را رعایت کنند طبعاً مشمول حال مواجهه متقابل ما خواهند بود.

وی تصریح کرد: اما اگر مجموعه‌ای وجود دارد که خود را استثنا کرده است و به نوعی به قراردادهای خود با ایران پایبند است مورد نظر ما در مواجهه نیست.

وی در پاسخ به پرسش درباره احتمال برنامه‌ریزی آمریکا برای متأثر کردن رقبای اقتصادی خود به وسیله تحریم نفت ایران اظهار داشت: این مسئله حتما برای اروپا در شرایط شکننده فعلی اقتصادی صدمات جبران ناپذیری خواهد داشت.

عضو کمیسیون آموزش با بیان اینکه خود آمریکا نیز بزرگترین وارد کننده نفت جهان است، تاکید کرد: تغییر جدی در بازار جهانی انرژی برای اقتصاد آمریکا که در وضعیت ورشکستگی کامل به سر می‌برد و با ۱۵ هزار و 500 میلیارد دلار بدهی، بدهکار‌ترین کشور جهان است، مرگ‌آور خواهد بود.

*آمریکا تلاش می‌کند بقیه را نیز به همراه خود پایین بکشد

وی با بیان اینکه به اعتقاد من آنها به قدری سردرگم هستند که نمی‌توانند هیچ تصمیم علاقلانه‌ای بگیرند، گفت: غربی‌ها به قدری مستأصل هستند که برای خروج از بن‌بست اعتراضات مردم و مستضعفین کشورهای خودشان و همچنین معضل بی‌اعتباری و بی‌آبرویی و عدم اثر‌بخشی تهدیداتشان در عرصه جهانی و از سوی دیگر تغییر جغرافیای خاورمیانه، در حال انتحار هستند.

زاکانی تصریح کرد: آنها سقوط خود در آینده را می‌بینند و پیش از آنکه به مرحله سقوط برسند تلاش می‌کنند با چنین تصمیماتی و کوبیدن مشت به در و دیوار مفری برای برون رفت از بن‌بستی که خود با جنایت‌ها، سبوعیت، غارت‌ اموال و تعدی به فرهنگ و شرف ملت‌ها عامل آن بودند، بیابند.

وی افزود: آنها در موضع پاسخگویی قرار گرفته‌اند و این رفتار‌ها حربه آخر آنها و آخرین تیر کمان آنها است که باز هم نتیجه نخواهد داد اما آنها از باب اضطرار چنین موضع‌گیری خاصی را اعلام می‌کنند.

وی تاکید کرد: آمریکا به دلیل اینکه خود در حال پایین رفتن است دیگران را نیز به دنبال خود پایین می‌کشد و به دنبال آن است که وضعیت اروپا را از وضع فعلی بدتر کند.

*موهبت تحریم برای بیدار کردن متصدیان اقتصاد و دادن انگیزه به متخصصان

عضو کمیسیون اصل ۹۰ در ادامه اظهار داشت: ایده‌آل‌ترین موضوع برای ما که قابل دسترسی نیز هست، آن است که وابستگی‌ ما به نفت کم شود تا روزی که وابستگی‌ها به درآمدهای نفتی قطع شود و اداره کشور مبتنی بر فروش نفت انجام نشود.

رئیس ستاد انتخاباتی جبهه متحد اصولگرایان افزود: لذا باید به سمتی برویم که تحریم‌ها انگیزه‌ها را در داخل زیاد کند و به نوعی برنامه‌ریزان و کسانی که در صحنه عمل و فعالیت در حوزه نفت و گاز فعالیت می‌کنند با میان برهایی که طراحی می‌کنند طلای سیاهی که به صورت خدادادی در اختیار کشورهای مسلمان و به ویژه در داخل ایران وجود دارد به بهترین نحو مورد استفاده قرار بگیرد.

زاکانی تصریح کرد: این تحریم‌ها موهیت بزرگی است که در صورت غفلت زدگی بخشی از متصدیان امر پیدار کردن آنها و ایجاد انگیزه برای متخصصان کشور امکان استفاده بهینه از این سرمایه خدادادی را برای ساختن بهتر کشور فراهم کنند.

وی با بیان اینکه در عین حال ایجاد بورس نفت در این شرایط نیز یکی از کارهای جدی و اساسی است، گفت: در شرایطی که تاثیرگذاری کشورها و شرکت‌ها بزرگ جهانی در حوزه نفت تثبیت شده است، راه‌اندازی بورس نفت باعث تغییر در این رویه خواهد شد و امکان استقلال فروشندگان و خریداران نفت را در چارچوبی فراتر از چارچوب‌های موجود فراهم خواهد کرد.

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی راه‌اندازی بورس نفت فرصتی است که باید به دقت مورد توجه قرار بگیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد