تحریم نفتی ایران

دیدگاه های مختلف پیرامون تحریم نفتی ایران

تحریم نفتی ایران

دیدگاه های مختلف پیرامون تحریم نفتی ایران

اعلام صندوق بین المللی پول

IRINN - سایت شبکه خبر


منبع: IRINN


صندوق بین المللی پول ، میانگین قیمت جهانی نفت در سال 2012 را 99 تا100 دلار در هر بشکه برآورد کرده است .


صندوق بین المللی پول همچنین اعلام کرد در صورت توقف صادرات نفت ایران به عنوان پنجمین صادر کننده بزرگ نفت جهان ؛ روزانه یک و نیم میلیون بشکه نفت از بازارهای جهانی کاسته خواهد شد و جایگزین کردن این میزان کمبود نفت در بازار جهانی کار چندان ساده ای نخواهد بود .


بسیاری از کشورهای مصرف کننده نفت ایران و نیز برخی قدرت های تاثیرگذار در معادلات جهانی از جمله روسیه ؛ چین ؛ ژاپن ؛ هند و کره جنوبی به صراحت و به طور رسمی اعلام کردند حاضر نیستند آمریکا و هم پیمانان غربی اش را در تحریم نفت ایران همراهی کنند و به واردات نفت از ایران ادامه خواهند داد .

وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در نشت بروکسل هم‌چنین توافق کردند که قراردادهای موجود در رابطه با واردات نفت از ایرن تا پنج ماه آینده پایان یابند.


وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه در هم‌سویی با سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه ایران و با هدف تشدید فشار بر تهران بر سر مسئله هسته‌ای با تحریم نفت ایران موافقت کردند و راه را برای ممنوعیت فوری قراردهای جدید وارداتی با ایران گشودند.
 

تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر تحریم نفت ایران در شرایطی است که آژانس بین‌المللی انرژی همین چند روز پیش نسبت به تاثیرات تحریم نفتی ایران بر بازارهای جهانی هشدار داد.
 

آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داد که تاثیر این تحریم ها از اواسط سال جاری و در فصل تابستان با کمبود نفت در بازارهای جهانی نمایان خواهند شد.
 

این آژانس هشدار داد ایران سهم قابل توجهی از بازار نفت جهان را در اختیار دارد و حذف ایران از این بازار لطمات جبران ناپذیری را به اقتصاد ناپایدار جهانی وارد خواهد کرد.
 

دیپلمات ها در وین همچنین با اشاره به سفر آتی هیئت عالیرتبه بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران این امر را نشان دهنده شفافیت فعالیت های هسته ای ایران دانستند و تاکید کردند که اتحادیه اروپا نباید با اتخاذ تحریم های جدید به این همکاری صدمه بزند .


آنها همچنین با اشاره به جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه خاور میانه تصریح کردند : تحولات این منطقه مهم جهان همچون صفحه شطرنجی است که ایران برنده آن است و غرب راهی جز این ندارد که به مذاکره با ایران روی آورد .
همزمان منابع صنعت نفت در اروپا نیز تاکید کردند که نفت ایران جایگزینی ندارد و کمپانی های کشورهایی که از ایران نفت وارد می کنند به ویژه در اروپا متناسب با ویژگی ها نفت ایران طراحی شدند و اگر نفت ایران تحریم شود این کمپانی ها دچار مشکل می شوند .


این منابع با اشاره به بحران مالی اروپا تاکید کردند : پاشنه آشیل اروپا اکنون یونان ؛ ایتالیا و اسپانیاست و اتحادیه اروپا که برای تامین دیون آنها دچار مشکل شده بود به نحوی که حتی دستش را به سمت چین و برزیل دراز کرده است نمی تواند کمپانی های این کشورها را که متناسب با نفت ایران طراحی شده است ؛ تغییر ساختار بدهد چرا که این امر نیازبه هزینه هنگفتی دارد .


به عقیده این کارشناسان تحریم نفت ایران آنقدر بر اقتصاد جهان واروپا تاثیر می گذارد که می تواند به منزله آغاز فروپاشی حوزه یورو و اتحادیه اروپا و سقوط بازار جهانی باشد .


همزمان رئیس سابق اوپک نیز به اروپا هشدار داد که عربستان و دیگر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نمی توانند نفت شما را تامین کنند .
 

"شکیب خلیل " تاکید کرد که بزرگترین خریداران نفت ایران از جمله ژاپن و اتحادیه اروپا مجبور خواهند بود در صورت تحریم نفت ایران نیاز نفتی خود را بیشتر از طریق عربستان سعودی ؛ قطر و امارات متحده عربی تامین کنند ولی این کشورها نبود دو میلیون و دویست هزار بشکه نفت ایران در بازار را فقط برای مدت خیلی کمی می توانند جایگزین کنند .


رییس سابق اوپک تصریح کرد: کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس فقط یک ماه می توانند نفت ایران را جایگزین کنند پس از آن به طور مثال اتحادیه اروپا باید از ذخیره های خود استفاده کند که این امر نیز در نهایت یک تا دو ماه می تواند ادامه داشته باشد؛ آن وقت کمبود نفت محسوس خواهد شد و قیمت نفت افزایش خواهد یافت .


البته این پایان ماجرا نیست، زیرا امکان دارد که ایران پیش از اتمام زمان شش ماهه و فرصت دادن به اروپا برای جایگزینی نفت ایران، اقدام به توقف صادرات نفت خود کند و از این طریق آنان را در مقابل عمل انجام شده قرار داده و برنامه‌های آن‌ها را نقش بر آب سازد. اتفاقی که در صورت وقوع می تواند غرب و اتحادیه اروپا را با معضل جدی مواجه کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد